söndag 22 december 2019

Årets

2019 går mot sitt slut. Ett decennium går mot sitt slut. 20 år sedan millennieskiftet, svårt att greppa. Time flies. Nåja, 2019 har bjudit på både det ena och det andra. Om inte annat har det bjudits på konserter med ett helt gäng mer eller mindre legendariska och till åldern komna manliga artister. Bob Dylan, Dee Snider, Phil Collins, Alphaville, Kraftwerk, Plura, Wilmer X, Mauro Scocco och Gyllene Tider har jag fått se framträda live med den äran. De två sistnämnda släppte dessutom ny musik under året vilket även de gamla hjältarna Orup och Ulf Lundell gjorde. Alltid kul när dessa gamla stötar ger liv ifrån sig. Gyllene Tider fick vi detta år säga farväl till, och detsamma för Star Wars Skywalker-saga och familjen Löwander i SVTs eminenta serie Vår tid är nu. Tackar för allt! TV-serier av absolut högsta kvalitet har det funnits många detta år, för allt i världen missa inte Chernobyl, Älska mig och Wayne! I film-världen så känns det som att Marvels stor dominans de senaste åren kanske kan vara i gungning efter ett par filmer i år som inte riktigt höll nivån i mitt tycke. Höll nivån gjorde istället Tarantinos senaste och nionde och sista delen i Star Wars Skywalker-saga.
Här tänker jag i vanlig ordning lista mina populärkulturella höjdpunkter.

2019 års bästa:

LÅT
Lars Winnerbäck: Tror jag hittar hem
Lil Nas X/Billy Ray Cyrus: Old time road
Ulf Lundell: Tranorna Kommer
Craving Clouds: Storm the Palace
Jon Lyster: På radion spelar Beatles
Junior Brielle: Våran första sommar
Blake Shelton: God's Country
Mattias Nordkvist:50,3%
Veronica Maggio: 5 Minuter

ALBUM
Lars Winnerbäck: Eldtuppen
Junior Brielle: Tampa
Veronica Maggio: Fiender är tråkigt

FILM
Once upon a time... in Hollywood
Marrige story
Star Wars: The Rise of Skywalker
Joker
438 Dagar
En del av mitt hjärta
The Irishman
JoJo Rabbit
Parasite

TV
Wayne. YouTube Originals
The Boys. Prime Video
Älska mig. Viaplay
Les Miserables. BBC
Chernobyl. HBO Nordic
Den inre Cirkeln. Viaplay / TV3
Vår tid är nu. SVT

KONSERT
Phil Collins: Still Not dead yet tour. Friends Arena, Stockholm. 12 juni
Markus Krunegård. Lisebergs stora scen, Göteborg. 2 aug

SCENPRODUKTION
Danny Saucedo: The Runaway Show. Krogshow. The Theatre - Gothia Towers, Göteborg. 28 nov.
Ola Salo It takes a fool to remain sane. Krogshow. Rondo, Göteborg. 22 jan

SCHLAGER
Arvingarna: I do

Inga kommentarer: