onsdag 10 december 2008

Köttgrotta

Så här var det. Kristian med familj har köpt hus i Torslanda. Jag sa till Jerker: "Attans, nu kommer jag ju inte hinna se deras fina lägenhet i Lunden". Jerker tar tag i saken och ringer ca 2 minuter efter detta uttalande upp mig med en inbjudan till Kristians fina lägenhet i Lunden. Denna inbjudan gällde för denna onsdagkväll. Och vilken trevlig onsdagkväll det blev sedan. När jag och Jerker anlände till den fina lägenheten i Lunden stod Kristian i köket och preparerade läckerheter. Efter en husesyn och efter att blivit imponerad av utsikten från takterassen anslöt även Johan med sina teatraliska och musikaliska betonggolvsanekdoter i bagaget. Kristian serverade tapas och korkade upp vinflaska nr 2 (ja, den första öppnade vi innan Johan kom...). Därefter kom huvudrätten. Köttgrottan. Den italienska köttgrottan. För väldigt många andra hade det varit en köttfärslimpa, fast i deluxevariant förståss... Men i Kristians värld är och förblir detta en Köttgrotta. Fantastiskt gott. Ytterligare 2 vinflaskor öppnades. Liedholms Barbera d'Asti var ett mycket överraskande och roligt vin. Kanske inte kvällens bästa, men med sina smaker av sura krusbär och citrus samt dofter av vinägerkaraktär fick man sig en rejäl dos av förvåning från detta rödvin. Det blev också en hel del konst, foto, musik och roliga samtal kring bordet under något som nästan urartade till ett Matskapsmöte light. Mycket njutningsfyllt. Tack Jerker för initativet. Tack Kristian för mycket trevlig kväll!
Adam är, för övrigt, 13 år och en mycket nära släkting till kvällens kock. Det skall jag aldrig glömma... igen....

PS. Köttgrottan på bilden, är inte köttgrottan som skrev brevet... förlåt, jag menar det är inte köttgrottan som stod på bordet. DS

1 kommentar:

Bluesbrother sa...

Det var så lite så... och vad gör man inte för sina vänner?