lördag 28 mars 2009

Global Fussball OK!

Ikväll startar VM-kvalet upp igen. Portugal på bortaplan. Samtidigt som Packe och Robban laddar upp i 25-gradig värme på plats i Porto sätter jag mig själv i snömodden på Borås Arena för Allsvenskt genrep med Elfsborg. Inte helt fel det heller... men lite bitter måste man ju erkänna att man är. Själva matchen skall avnjutats hemma hos Jerker och Linda i Sjömarken. Grillen skall visst göra säsongspremiär också. Bara det skapar ju sommarkänsla även i Sverige.

Med Zlatan avstängd kommer det typiska svenska helylle-lagarbetetet få arbeta hårt ikväll. Det behöver inte alls gå så illa. Minns hur det gick mot Spanien i EM-kvalet 2006 när Zlatan också saknades. Visserligen på hemmaplan, men ändå. Dock har vi ingen Allbäck på topp denna gång utan en matchotränad innebandyspelare och en långt ifrån formtoppad slitvarg från Bolton som varit petad på topp sedan denna innebandyspelare valde att göra come-back. Därmed inte sagt att inte firma Larsson/Elmander kan producera (det tror jag definitivt de kan) men det skapar viss tveksamhet. Jag tror dock att vi kan ha vår Allbäck på avbytarbänken. Daniel Nannskog är omdebatterad. Men mål kan han ju bevisligen göra. Och det är väl det det hela går ut på eller? Sverige kan ju faktiskt mönstra ett 72-årigt anfallspar. Nog inte många som kan konkurrera med det. Humor. Statistiken talar för Sverige. Genom historien har Portugal-Sverige mötts 6 gånger nere i Portugal. Sverige har inte förlorat någon gång. 4 vunna och 2 oavgjorda. Inget dåligt facit. Det tar vi med oss.


Laguppställningen lär bli typsikt Lagerbäcks'k:

Isaksson

Nilsson, Mellberg, Majstorovic, Edman;

Chippen, Svensson, Kallstrom, S. Larsson;

H.Larsson, Elmander

Med frågetecken på Seb vs. Elm vs. Holmén.

Svårtippad match och jag tror att Sverige har goda chanser. Men tippa vill man ju gärna och då blir mitt tips 1-0 till Portugal. Trist, jag vet, men livet är inte alltid roligt. Men vi hoppas på en bra match.

Inga kommentarer: