söndag 1 mars 2009

Plagierat

"Men Thorleifs då?"
Sista delfinalen i årets Melodifestival blev också, som befarat, den sämsta. 2 uppenbara plagiat gick dessuotm vidare. Star Pilots hade snott verserna från "Eye of the tiger" och refrängen rakt av från "Waiting for star to fall" (vi hade den till och med igång på datorn samtidigt och jämförde. Löjligt likt.). Opera-Malena la-lade ut refrängen från "Nessum Dorma". Ett plagiat till andra chansen och ett till final. Hela Star Pilots-grejen är, i övrigt, ett sådär löjligt-dåligt-roligt-Brandsta City Släckers-nummer som ändå förgyller hela Schlagercirkusen. Petra Mede var, efter en tillfällig formtopp förra veckan, tillbaka i gammalt hederligt, styltigt slag. Känns ju tryggt på något sätt... Mitt tips gick sådär. Hade rätt på Agnes(ingen vidare låt i mitt tycke) till final, men missbedömde folkets Kempe-tyckande. Till Kempes, och folkets, försvar så hade han förutom opera-plagiatet även skrivit deltävlingens bästa låt: "Moving on", som Sarah Dawn Finer framförde med bravur. Till mitt försvar kan jag säga, att när jag för första gången i år såg direktsändningen, prickade jag in 3 av 4 låtar som gick vidare när jag väl hört låtarna. Trodde dock att Sarah Dawn skulle göra Agnes sällskap till final och Thorleifs skulle knipa en plats i andra chansen tillsammans med Opera-Malena. Trodde aldrig att jag under mitt liv skulle sitta och säga, "men Thorleifs då?". Pappa hade varit stolt över mig. Mellanakten var bäst. "Se på mej" är en grym schlagervinnare och Darin framförde den innerligt.

Årets första Melodifestival-direktsändning avnjöts i Robbans Schtora, Schvulstiga, Schvänginga Schlagerstudio med grovt frosseri i Taco's och Semlor. Gott var det. Sprängmätta blev vi. Vi hann också, som uppvärmning, se ett avsnitt av Macken. Ren humor-briljans från 1985. Sedan avslutades kvällen med spansk skräckfilm. Jodå, Schlager-Robban vet hur en Schlagerkväll skall läggas upp!

Också var det ju det här med att micra gurka... Nä, vi släpper den tråden...

Hejdå Macken...

Inga kommentarer: