söndag 15 maj 2011

Fredar den 13e.

Konsert. Fredar. Nefertiti. 13e maj 2011.(& lite, lite Moneybrother...)
Fredagen den 13e var allt annat än oturlig. Det tvärtemot en alldeles förträfflig fredag. Efter arbetsveckans avslut slog jag mig ner med en köttbullstallrik, en god öl och roligt sällskap framför Taubescenen på Liseberg. Här hann jag sedan avnjuta 4 låtar utav Moneybrother's spelning på nämnda scen. I ensam majestät med en akustisk gitarr bjöd Pengabroren på en väldigt angenäm stund och, inte minst, en övertygande version av Eldkvarns "Fulla för kärlekens skull".

Efter den uppvärmningen rusade jag vidare till Nefertiti där det kvällen till ära hölls release-party för Fredar's nya platta. Detta firade jazz-bandet givetvis in med en spelning. En spelning, som precis som senast jag såg dem, gör en stum av beundran över vilken musikalitet dessa herrar besitter. Nefertitis lokaliteter är dessutom som klippta och skurna för Fredar. Känns nästan som att bandet är födda på denna scen. De känns helt självklara där uppe på något sätt. En underbar, Twin Peaks-doftande stämning infinner sig och vi sitter bara med ett leende på läpparna och hänförs av jazzsvänget. Eller kort och gott, som Daniel Fredar själv uttryckte det när de fick skivkontrakt: "Sounds Great!"

Inga kommentarer: