onsdag 5 augusti 2015

Presidenttalet

Tal. Presidenttalet av Jämtlands President Ewert Ljusberg. Stortorget. Storsjöyran. 1 aug 2015.
Vid midnatt den 1 aug fylldes stortorget till bristningsgränsen. Det var inte för Sting. Inte för Tomas Ledin eller någon annan artist. Det var för Jämtlands Presidents, Ewert Ljusbergs, traditionsenliga presidenttal. Tusentals patriotiska jämtar jublar och viftar med flaggor, samt skanderar i kör "Jamtland Jamtland, jamt och ständut". Väldigt speciellt. Svårt att förstå. Bör upplevas. Presidenten gör dessutom entré med en para-glider till tonerna av James Bond-temat och med pyroteknik och fyrverkerier...
Nedan följer talet i sin helhet.

Presidenttalet 2015
Ljuva Jämtar!
Härliga Härjedalingar!
Rakryggade Ravundingar!
Sagolika Samer!
Trofasta Trönder!
Inspirerande Invandrare!
Friends and neighbours!

JAG ÄR TILLBAKA!
 Ah, vilka underbara galenpannor ni är.
Ikväll hyllar vi måttlösheten, fantasin och egensinnet. Vi är som en enda stor bokstavskombination!

DET HÄR TALET är till er som vill gå er egen väg. Ni som vill förverkliga era drömmar, ni som vågar vara olika.
Men också till er generösa, vidsynta och öppenhjärtiga.

DET HÄR TALET är till er som står upp när andra sitter ner!
Ni som vägrar rätta in er i ledet!
Ni som tar ett steg framåt när alla andra står kvar!

DET HÄR TALET är till alla er.
Tillsammans är ni Republikens själ och hjärta!
Jamtland, Jamtland, jamt o standut…
*****
 Var jag än befinner mig i världen kan jag urskilja er ur mängden.
 Men jag känner också igen er som är på väg ut ur garderoben, ni som snart förvandlas från puppa till fjäril:
 Det är ni som bara rör på läpparna när ni är på Allsång på Skansen
Det är ni som av miljöskäl avstår från att använda blinkers på bilen.
Det är ni som ringer mitt i natten för att höra om jag sover gott.

Vilka lirare ni är!
Så ikväll, mina vänner, låt oss festa så att det ger utslag på Richterskalan.

Jamtland, Jamtland, Jamt och standut… 
*****
 Republiken är ett gränslöst land.
 Gränser är ju för bövelen inget annat än streck som någon dragit på ett papper.  Några sådana känner vi inte till.
 Ingen ska neka människor på flykt att komma hit, med motivering att de inte hör hemma här. Nu om någonsin prövas vår medmänsklighet.
Republikens flyktingpolitik är enkel. Den bygger på ett gammalt samiskt ordspråk som säger En givande hand är aldrig tom.
 Att kunna hjälpa en medmänniska i nöd är inte en uppoffring utan en ynnest.

DET HÄR TALET är till er som flytt krig och umbäranden för att skapa en ny framtid hos oss. Till er säger jag: VÄLKOMMEN HEM.
Samtidigt säger jag till girigbukarna i Danderyd, Vellinge, Lidingö och ni andra som vägrar sträcka ut en hjälpande hand:
Ta och släpp hästpolo-sargen och kom in i matchen!

Jamtland, Jamtland jamt och standut…
*****
 I Den Fina Morgontidningen påstod någon att öppenhet är ett storstadsfenomen. Som det vore något man får i sig i rulltrappan på väg ner i tunnelbanan. Ibland undrar jag om inskränkthet räknas som löneförmån hos vissa Stockholmsjournalister? Men vi vet givetvis bättre.

DET HÄR TALET är till företagaren i Strömsund som gav jobb till den unga kvinnan som satt och tiggde utanför affären. Det är också till Kaxåsborna som gick samman och kämpade för en utvisningshotad familj och det är till alla ni i Sveg, Hede och Funäsdalen som arrangerar Härjedalens första Pridefestival nu i sommar. Och alla andra, i våra byar och samhällen, som varje dag kämpar för att göra världen lite bättre!

Jamtland, Jamtland, jamt och standut… 
*****
 DET HÄR TALET är till alla er som tycker att omvägen är den bästa vägen.
Ingen ska titta snett på dem som traskar andra stigar än de redan upptrampade.
Hos oss får galenpannorna, propellerkepsarna och vingmuttrarna vara hjältar.

Därför kommer jag att knyta till mig en särskild expertgrupp i ämnet,
som är på god väg till allsvenskan i fotboll genom att läsa, måla, dansa och spela teater.
Jag hälsar ÖFK, med spelare, tränare, ledare och överschamanen Daniel Kindberg välkomna till spirituella överläggningar i mitt residens i Hede!

I gränslöshetens Republik snörper vi inte på munnen:
Vill du hellre öva Kama Sutra än köra snöskoter? Var så god!
Vill du hellre gå i strutsplymer och banankjol än toppluva och skaljacka? Inga problem.
Vill du hellre bli centrallyriker än civilekonom? Det är precis vad vi behöver!
Vill du hellre läsa Knasen än ÖP? Ingen märker någon skillnad.

Jamtland, Jamtland, jamt och standut…
*****
 DET HÄR TALET är också en hyllning till mig själv. Vid senaste valet i Republiken fick jag 106,3 procent av rösterna och många av mina kollegor frågar hur jag bär mig åt. Till exempel varför jag bara håller ett tal om året.

Andra statsmän syns ju i tv precis hela tiden. Men jag menar, hur många presidenter kan samla 20.000 personer för att lyssna på ett tal – som de dessutom betalar för att höra?

I kväll säger jag det som måste sägas, och sen får det vara nog med det. Det räcker för mig! Och skulle jag glömma något sätter jag upp en lapp på anslagstavlan i Hedeviken. På något sätt når det fram till både Vatikanen och Vita Huset!

Jamtland, Jamtland, jamt och standut…. 
*****
 DET HÄR TALET är till fantastiska Zara Larsson, som stod på den här scenen tidigare i kväll.

När hon gör något så självklart som att hävda sin och andra kvinnors rätt möts hon av en flodvåg av hat.

När hon tar plats i media och på scen hotar vuxna män henne med misshandel och våldtäkt. En 17-åring!
 För många män, och en och annan kvinna för den delen, är unga tjejer med självförtroende det värsta som finns.
 Samtidigt som kaxiga manliga fotbollsspelare tokhyllas, måste kaxiga unga kvinnor springa gatlopp.
 Vad är det som får män att provoceras så av självständiga unga flickor?
 Vi måste kliva ur våra mentala drängkammare! 
*****
Men, undrar kanske någon, vem är då jag att säga detta? Jag är ju självaste storpotäten i det manliga perlandet.
 Har JAG då nånsin deltagit i några genusöverskridande aktiviteter frågar sig vän av ordning?
 Har jag dansat tryckare med Conchita Wurst på Schlagerfinalens efterfest?
 Kan jag rita en vagina?
 Kan jag rita en prostatakörtel?
 Skulle jag kunna åka först i en Prideparad genom Moskvas gator, på en vagn, sittande  spritt språngande naken med en Putin-lookalike i knät?
 Svaret på samtliga dessa frågor är givetvis ett rungande JA!!!

Jamtland, Jamtland, jamt och standut…
*****
DET HÄR TALET är till skådespelaren och Republikens vicepresident Kim Anderzon, som gick bort i slutet av förra året.
 Det kommer det att instiftas ett stipendium till Kims minne. Det kommer att delas ut under Yran varje år och gå till en kvinna som verkar i hennes anda.
 Kim – du finns inte mer, men du kommer alltid finnas med oss!
*****
 Som President i Republiken Jämtland måste jag ständigt ha er gunst. För mig är varje år ett valår. Inför det år som kommer lovar jag:
 -Jag lovar att avskaffa jakten på tillväxt! I Republiken är vi redan fullvuxna och kan ta moget ansvar.
 -Jag lovar införa ett existensminimum för fattiga i världen på två mål mat om dagen, tak över huvudet och värme. För dom rika och giriga inför jag ett existensmaximum på femton mål mat om dagen, fem tak över huvudet och en blåslampa i röven!
-Jag lovar att höja pensionsåldern i Grekland till minst fyrtiofem år!
-Jag lovar att stoppa alla planer på Förbifart Norrland!
-Jag lovar skatteåterbäring till alla som vill ha det!
-Jag lovar bredare bredband, snabbare snabbspår, smartare smartphones, krimsigare krams och fetare fläsk på grisen!
Kort sagt:
-Jag lovar att allt ska bli ännu bättre!

Jamtland, Jamtland, jämt och ständut…
*****
Till sist önskar jag att vi tillsammans bestämmer att vi ska ta hand om varandra och vår Republik, denna sagolika plats som vi alla får kalla vårt hem.

Låt oss alltid tro det bästa om andra.
Låt oss alltid bejaka galenpannan inom oss.
Och sluta aldrig att älska.

Prisa Republiken! Leve den!

Inga kommentarer: