söndag 1 juni 2008

You wanted the best, you got the best! The girigaste gamla gubbar in the world! Och Sverige är fantastiskt ändå...

Under den gångna helgen besökte, enligt mitt tycke, ett av världens bästa rockband Sverige. Eller skall men kanske snarare säga att ett av de mest väloljade pengamaskinerna i musikindustrin var här. Kiss spelade på Stockholm Stadion i fredags. En spelning som blev utsåld på 20 minuter. O jag fick ingen biljett... Men de giriga gamla gubbarna, Paul Stanley, 56, och Gene Simmons, 58 (med deras två yngre skådespelande marionetter Thommy Thayer och Eric Singer)gjorde nog sig en rejäl hacka ändå. För det är ändå det som är det primära för dessa herrar numera, och det har det nog i ärlighetens namn varit i många år men det har nu blivit mera tydligt.
Gene Simmons fällde bland annat följande kommentar under Sverigebesöket:
"Det finns inga pengar i skivindustrin längre, sist jag kollade sysslade inte Kiss med välgörenhet". Detta som svar på frågan om det inte kommer någon ny CD från bandet (det senaste nyprodecerade albumet är Psycho Circus från 1998). Säga vad man vill, bra musik har de gjort genom åren i vart fall och stor show bjuder de på. Inga krusiduller, inga djupare budskap - bara Rock n' roll....
I wanna rock n' roll all nite, and party every day!!!

Förutom att dessa vitsminkade monstergubbar varit här i helgen, så har jag själv varit på turne i södra Sverige (för andra helgen i rad, förra helgen avverkades Lund-Laholm-Falkenberg) och försökt får bort min vitfärg. Solen gassar fortfarande över vårt fina land och det har varit 25-30 grader hela helgen. Halmstad besöktes i lördags med strosande på stan, årets första dopp - i Torpasjön och grillning och rosévin på kvällen. Söndagen tillbringades på stranden i Ängelholm och där även årets första dopp i havet avklarades. Detta att jämföra med förra året, då jag själv tvingade mig i vattnet i slutet av juli bara för att jag skulle få badat. Därefter firades pappas födelsedag med en god sommarbuffé i trädgården. Tårtan intogs framför TVn och EM-genrep nr 2. Sverige-Ukriana, i Stockholm där Kiss spelade för 2 dagar sedan.

Det råder ingen som helst tvivel om vilken publik som var mest nöjd med sitt besök på respektive event. Då svenska landslaget bjöd på ännu ett sömnpiller till match och förlust med 0-1, så var med all säkerhet konsertpubliken bra mycket lyckligare även om gubbarna i Kiss bara ville åt deras pengar...

Om en vecka befinner jag mig i Österrike. Om 9 dagar är det match mot Grekland. Sveriges öppningsmatch i EM 2008. Att sitta där, lär ju inte vara ett sömnpiller... hur trist matchen än må vara (hemska tanke, den kan väl aldrig bli trist...)

Startelvan, om Lagerbäck själv får välja (o det får han ju) lär se ut som följer:

Isaksson

Alexandersson, Hansson, Mellberg, Nilsson

Ljungberg, Linderoth, Svensson, Wilhelmsson

Ibrahimovic, Larsson

Möjligtvis kan Stoor ersätta Alexandersson och Källström gå in istället
för Linderoth (vilket hade skett om jag fått bestämma), men jag är skeptisk...

Hur som helst så har det varit en underbar helg.

Metrologerna lovar samma väder hela nästa vecka också. Bara 4 dagars arbetsvecka då det är Nationaldag på fredag, för övrigt samma fredag som den stora resan mot Salzburg inleds...

1 kommentar:

Anonym sa...

7 juni är även den dagen jag har namnsdag. Viktigt! =)