tisdag 11 augusti 2009

Nueva Estocholmo

Under semesterns andra vecka spenderades ett par dagar i Stockholm. Under min långa bortavaro från staden (ca 7 år) hade jag förträngt hur vacker denna stad faktiskt är. Personligt guidad av Thesa promenerade vi från Söder via Gamla Stan förbi Stureplan innan vi slog oss ner på en uteservering på Medborgarplatsen för en lunch med Martin, Karin och Philip. Sedan avslutade vi med att promenera längs vattnet vid Hornstull/Långholmen. Som sagt: vackert, vackert. Men vad som inte känns så bra med vår huvudstad är känslan av stress som infinner sig från första stund man sätter sin fot där. Mycket märkligt att det kan vara en sådan påtaglig skillnad från stad till stad. Denna känsla etsar sig fast och jag kan inte känna mig helt avslappnad och bekväm i vår i övrigt mycket fina och stolta huvudstad. Besöket gav trots allt mersmak och jag hoppas det inte dröjer lika länge till nästa besök.

Denna vecka avslutades sedan utanför Strängnäs med Jill's och Daniel's vackra bröllop i Torpsund/Skäggesta. Där kom man verkligen så långt ifrån stress som det bara är möjligt. Man lämnade bröllopshelgen med en känsla av lugn och lycka.

Inga kommentarer: