torsdag 1 maj 2008

Melodifestivalen 2008 - according to Ante

Eurovison Song Contest närmar sig med stora steg. Media hårdbevakar Charlotte Perelli, som för andra gången skall representera Sverige i denna tävling.
Melodifestivalnörd är jag men Europafinalen har aldrig känts särskilt intressant. Istället gottar jag ner mig i den svenska festivalen.
32 bidrag passarade revy under februari och mars i år. Hur det gick vet väl de flesta vid det här laget. Så här borde det ha gått om jag fått vara enväldig jury:

1. Charlotte Perelli: "Hero"
2. Johnson & Häggkvist: "One love"
3. Lasse Lindh: "Du behöver aldrig mer vara rädd"
4. Nordman: "I lågornas sken"
5. Rongedahl: "Just a minute"
6. E-type & The Poodles: "Line of fire"
7. Patrik Isaksson & Bandet: "Under mitt tunna skinn"
8. BWO: "Lay your love on me"
9. Niklas Strömstedt: "För många ord om kärlek"
10. Christer Sjögren: "I love Europe"

Hedersomnämnande till Andra Generationen och deras balkandoftande "Kebabpizza Slivovitza".

Denna lista sammanställde jag första gången dagen efter den svenska finalen. Nu någon månad senare när man hört låtarna på radion inser man mer och mer att Perellis låt mer är en oerhört proffsig och välgenomförd TV-produktion än en bra låt. Den står sig väldigt platt mot det övriga radioutbudet och lyfter aldrig. Kan nog bli svårt i finalen...

Signing out.

Inga kommentarer: