måndag 26 maj 2008

Eurovision 2008 är över - Euro 2008 är nära.

Ja, ja. Så föll man in i den allmänna lovsången över Sveriges förträfflighet inom schlagervärlden ännu en gång. Varenda år tror man att det skall gå fantastiskt bra i Eurovision-finalen. Även i år låg Sverige topp 3 på alla spelbolags listor inför denna final. Och allas vår Super-heroinna Charlotte Perelli fick till slut stoltsera med en 18e plats (för övrigt samma placering som The Ark drog till med förra året). Stör mig nog ändå mest på att jag från början dömt ut Sveriges chanser här på bloggen men sedan ändrade mig efter semifinalen. Hur som helst, det är ett bra nummer som Perelli och company satt ihop. Att det sedan inte gick hem i de Europeiska hemmen kan diskuteras i oändlighet. Nästa år är vi favortittippade igen (jag lovar). Kanske, kanske är det sant den gången.

Ja, just det. Ryssland vann ju tävlingen. Ryssland var också favorittippade. Men låten i mitt tycke... Gäääsp. Man kan komma långt med att ha Timbaland i samma stall, en skridskoåkare på scenen och bara en knapp i skjortan.

I övrigt så ägnade jag större delen av detta evenemangs sändningstid åt herrmiddag med pokerspel, vilket var en, förmodligen, mycket trevligare tillställning än Eurovision Song Contest 2008. Och ändå gick det ännu sämre i pokern för mig än för Charlotte i hennes tävling.

O apropå Rysslands gäspiga vinnarlåt så avslutades för någon timme sedan Sveriges första EM-genrep, inför fotbolls-EM, på Ullevi. Slovenien besegrades med 1-0 i ett sömnpiller till match. Tobias Linderoth forcerade in målet i 40e minuten. Konstigt mål och ännu konstigare, men ändock härlig, målgest.

Linderoth tillbaka och spelade 45 minuter. Henrik Larsson tillbaka och spelade 45 minuter. Bägge två såg bra ut. Laget lyfter med Henke, definitivt. Kennedy spelade också en halvlek (på topp?...), morgondagen skall utivisa om det blir han eller Linderoth som åker med till Österrike. Beror helt på hur Lars-Roland och Linderoth utvärderar hans (Linderoths, alltså) insats i dagens match och hans skada. Tobias själv sa i en intervju efter matchen att han hade ont och kände sig sliten...

För att knyta ihop denna säck EURO's:
Tror man på dåliga omen så gick det så här i "Sveriges grupp" i Eurovision:

1. Ryssland 272 poäng (1a plats)
2. Grekland 218 poäng (3e plats)
3. Spanien 55 poäng (16e plats)
4. Sverige 47 poäng (18e plats)

Betyder det något, eller skall vi bara få revansch i Österrike/Schweiz?
Där är vi i vart fall inte favorittippade.... väl???

1 kommentar:

Bluesbrother sa...

Vilken match såg du igår? Jag trode att Kennedy gick ut i halvlek... men jag kanske somnade till?